15. februar 2007

premiere på intellektuel stand-up














foto: Isak Hoffmeyer


Der var premiere på Åh Gud på Edison scenen igår, - og det gik godt.
Det virkede som om mine pointer gik så nogenlunde hjem.
Publikum var glade, meget opmærksomme og tænksomme (dem jeg talte med i hvert tilfælde!).
Selve forestillingen ku man kalde et teaterforedrag, fordi det er et foredrag, hvor vi bruger nogle at teatrets virkemidler til at gøre det mere spændende. Man ku også beskrive det som intellektuel stand-up, hvor man altså har fjernet alle vitserne og erstattet dem med nyttige informationer.


Bloggen er her kommer op og køre i løbet af et par dage. Der kommer mere mediedebat, anmeldelser, avisskriveri etc lige om lidt. Se mig fx i Deadline på DR2 i aften fredag d.16/2. På mandag skal jeg diskutere med en præst i radioen på p1. Der er interview i Ekstrabladet lørdag, Berlingeren søndag og Politiken idag.


Hvis du er interesseret i at vide mere eller købe billetter til teaterforedraget, som kun spiller i kort tid, skal du gå til www.bettynansen.dk


4 kommentarer:

Niclas Bendixen sagde ...

En aften i teatret

I går var jeg til premiere på forestillingen Åh Gud, på Edison teatret. En aften i teatret som man kender dem, troede jeg. Teaterforedrag? Har set en masse foredrag om teater, men aldrig teater som foredrag. Denne form for teater, gør alt det, andet teater også gør, man bliver rørt, det er nærværende, man føler sig truffet, man griner og man bliver stødt. Forskellen er bare at, dette er teater i koncentreret form, det er ikke pakket ind i forførende scenografi eller flotte kostumer, hvis det er pakket ind i noget er det facts og spørgsmål. Det er ikke let fordøjeligt, men det skal det heller ikke være.

Intellektuel stand-up....

Jeg betragter ikke mig selv som intellektuel og ordet kan til tider skræmme mig, fordi det efterhånden er direkte relateret til begavelse. Men det er faktisk betegnelsen for en gruppe mennesker der forholder sig kritisk til samfundet, gennem moral og ansvar for alle samfundslag. Det er værd at bemærke denne gruppe mennesker aldrig er enige.
Alle er heller ikke enige når vi forlader teatersalen på Edison, men vi tænker så det brager. Hvad er det så der brager så voldsomt? Det er spørgsmålet om menneskeheden, kan vi virkelig leve videre i dette mørke, hvordan er vi overhovedet nået så langt som vi er og hvad gør vi herfra.
Dette er hvad det handler om, RELIGION. Åh Gud, hvilken størrelse, ordet der i sig har alle trumfer i en debat om abort, seksualitet, sygdom, mord, osv. osv.
Jeg kan sagtens forstå nogens forargelsen over en aften som i går, det er jo det vi er opdraget til. Det er at benægte vi er på vej i en gal retning, jeg ikke kan forstå. Så hvis du ser Åh Gud, så stil for guds skyld dig selv de spørgsmål Åh Gud gør og svar dem på en human, videnskabelig og samfundskritisk måde.

Frank Christiansen sagde ...

Hej, er ungdomspræst i Korskirken i Herlev og vil prøve at få overtalt en flok fra menigheden om at tage med ind og høre dig. Det blir nok mest de unges interesse jeg kan fange :) Tak for din afsluttende kommentar på TV hvor du så fint sagde noget i retning af: "Jeg synes ikke der er noget i vejen med at være på jagt efter sandheden, men har et problem med mennesker der siger de har fundet sandheden." Det fik mig til at tænke på min yndlingsbog, Christianity Rediscovered af Vincent Donovan, der som katolsk præst blev sendt til Tanzania for at missionere bland Masai-folket. I forordet reflekterer en studerende således over bogens indhold: "I arbejdet med unge, bør du ikke søge at kalde dem til det sted hvor du er, ej heller kalde dem tilbage til det sted hvor de engang var. Nej, du bør have modet til at gå sammen med dem til et sted, hvor hverken du selv eller de nogensinde har været før." Det er blevet en slags filosofi for mit eget arbejde med unge....

Glæder mig til at høre dit foredrag og blive udfordret og provokeret til at gå nye veje :)

Jean-Paul Bardou sagde ...

Kære Nikolaj,

I dag hørte jeg, på P1, en debat mellem dig og en religions kvinde hvis navn jeg ikke kan huske.

Da jeg først hørte om debatten, dvs. 1/2 minut før, kunne jeg ikke tro mine øre: Gud (oops!), der findes folk i Danmark, der kan tale højt imod religion!

Da jeg først opdagede P1 for lidt over et år siden (jeg er franskmand bosat i Danmark), troede jeg, at det var en rigtig god udsendelse. Og langsomt fik jeg at se, hvor utroligt besat af kristendom Damnark ser ud til at være, og især P1. Det er næsten ikke muligt at lytte til P1 nogle timer i træk uden at udsættes for fundamentalist kristen lort!

Ja, det var ikke dette, jeg mente at skrive til dig om.

Det var dejligt, at høre, at den debat kunne finde sted.

Måske havde jeg pludselig for høje forventninger omkring så lille en begivenhed, fordi det virkede som i gik derfra med en uafgjort score, selvom du præsenterede nogle af de mest fremtrædende fakta omkring hvad religion kan gøre, især bla. den udtallelse fra den præst for nylig, som lige ud sagde til folk i Afrika, at de ikke ville have AIDS ol, hvis de lyttede til OS og adlyttede vores ordrer, nærmest. Den virkede som meget upassende i munden på en mand som formentlig skulle tilbringe sit tilværelse i omsorg og næstekærlighed. Kvinden du mødtes på udsendelsen var også meget op i "Vi ved bedre, at det er DÅRLIGT at have sex udenfor ægteskab osv". Det virkede så uvirkeligt, at i moderne Danmark, folk skulle stadig være så intolerante omkring selve muligheden at andre måder at tro på kunne være ok!

Min personlig indstilling er simpelthen, at for menneskelighed til at kunne komme videre er det absolut nødvendigt, at langt om længe alle religioner afskaffes. Jeg tror meget på, at den tid nærmer sig, hvor folk vil begynde at se, at ingen kirke kan give dem det, de søge efter i den spirituelle, åndelig, eller hvad en vælger at kalde den for, verden!

Jeg kender ingen, der har udtrykt meninger så tæt på det, jeg tror på, som jeg har hørt dig gøre i aften.

Jeg ved ikke hvordan det kan fungere, når et ukendt menneske, lille mig, kontakter en kendt figur, dig, til at spørge om der kunne være en videregående kontakt, måske udbredelsen, eller skabelse, hvis det ikke allerede eksisterer, af en slags nætværk a la Religion Anonymous.

Jeg håber at høre fra dig.

Med venlig hilsen,

Jean-Paul Bardou jpb1@tiscali.dk

P.S. Det er første gang, jeg bruger en blog. Så aner jeg ikke, hvad det vil ske, når jeg trykker "send"!

MHJ sagde ...

Kære åh Gud

Tak for et spændende refleksivt rum!!
Jeg er meget interesseret i de citater der blev brugt i forestillingen og vil høre om det er muligt at få en liste/udskrift med dem. Savnede dem i programmet, da de giver mulighed for at fastholde nogle af de problemstillinger som blev fremstillet!
(vil gerne diskuterer dem til en lørdags middag med rødvin)

Og så vil jeg spørge om du til sidst i forestilling ikke kommer til at lave en kedelig indirekte påstand om at de kristne (religiøse) ikke kan forvalter ”det gode” (hvad det end må være) da ateister kender mere til ”det gode” og derved bedst kan forvalte den?
Jeg er selv ateist, men mener ikke der er nogen der har patent på ”det gode”.
Og måske skulle en 2’er handle om hvad ”det gode” er?

Inspirerende hilsner
Martin