20. februar 2007

svar til berlingskes leder

Jeg bliver drillet i Berlingske Tidendes leder d.18 feb. og jeg grinede også selv. Berlingskes lederskribent driller mig med, at jeg siger, -om formålet med min forestilling ”Åh Gud”, ”at jeg vil få folk til at holde op med at tro på gud, men at jeg også vil være tilfreds med et kompromis, hvis det ikke lige kan lade sig gøre”. Når jeg ler så tvangsfrit, hænger det måske sammen med, at det er mine egne vitser jeg griner af. Lederskribenten har bare ikke forstået dem og tror nu at det er raffineret at drille mig med mine egne udtalelser. Men det er måske bare fordi min humor er for subtil for vedkommende.

Det er ellers en ret vidende skribent, som har skrevet lederen. Vedkommende ved nemlig at hverken Henrik Nordbrandt eller jeg nogensinde får politisk magt i Danmark. Det synes jeg til gengæld er uhyggeligt, for jeg anede ikke at man skulle være troende for at få politisk magt i Danmark. Men man må da sige, at den udtalelse, virkelig sættes fokus på hvor vigtig mit ærinde er.

Lederskribenten skriver også, at det er farligt det jeg gør. Fordi jeg udtaler mig om noget som jeg ikke har forstand på. Ok, undskyld, - man skal altså ikke kritisere kristendommen, for så risikere man bare at fremmane noget værre! Kan man så overhovedet kritisere kristendommen? De kristne siger: Ja, men man skal sætte sig ind i den først, så at sige se den indefra før man kan forstå den, - hvorfor det ærlig talt er meget mystisk, at kristne ikke styrter ud og studerer alle andre religioner, for da man kun kan forstå religioner set indefra, så risikere de jo hele tiden at gå glip af en højere sandhed, end den de tilfældigvis er vokset med.

Denne advarsel om at man skal lukke bærret, hvis man ikke er teolog, er næsten mere uhyggelig, end konstateringen af at jeg bare er et legebarn som aldrig kan få politisk magt, for det er et forsøg på at lukke en diskussion, som næsten er fraværende i Danmark. Men I slipper ikke for den.

Der ud over må jeg lige rette nogle misforståelser: for det første så siger jeg ikke at religioner er roden til alt ondt. Det er mærkeligt at man ikke kan kritisere religioner uden altid at få denne påstand skudt i skoene. Jeg har aldrig sagt at religioner er roden til alt ondt. Jeg siger blot er religionerne udgør en stor del af de problemer vi har fx med holde fred med hinanden her på jorden. Religioner er dårlige til at styre relationer mellem grupper som tror noget forskelligt. Jeg ville egentlig mægtig gerne ha rystet sommerfuglestøvet af vingerne, hvis en eller anden ku vise mig, at dette ikke er det sørgelige tilfælde og at mine kilder er forkerte. Men jeg frygter det ikke kan lade sig gøre.

Jeg fortæller også mit publikum til teaterforedraget, som lederskribenten må ha overværet, at jeg bruger kristendommen som eksempel fordi det er den religion jeg kender og er vokset op med, ikke fordi den er den værste. Men jeg må ha mumlet voldsomt i skægget den aften skribenten overværede foredraget og det beklager jeg selvfølgelig. Min kritik retter sig nemlig mod alle religioner. Men mest mod de tre monoteistiske: islam, jødedom og kristendom.

Endelig har jeg åbenbart heller ikke talt højt nok, da jeg fortalte om hvorfor jeg fortæller om de her ting til moderate, danske kristne. Igen må jeg beklage at jeg har mumlet, så lederskribenten ikke har kunnet høre hvad jeg sagde. Jeg bruger ellers en del tid på at forklare det i starten af mit foredrag.

Det er ikke fordi jeg forventede at de kristne ikke ville forsvare sig og drille og sige at gud skal være bange for nu kommer Nikolaj, -det er sjovt nok (selvom det stadig bare er mine egne vitser der bliver genbrugt), men at skyde en meninger i skoene man ikke har og tillægge en synspunkt man ikke har udtrykt, det må bare rubriceres som den sædvanlige kristne propagandamaskine der kører. Og dét er så umådelig trættende. Lad os diskutere ærligt og sige hinanden vores mening, men lad os lytte efter hvad hinanden siger inden vi hyler op, ok?

Nikolaj

hvis du vil læse lederen jeg kommenterer, så se linket nedenfor under overskriften Gang i den

Ingen kommentarer: