18. marts 2007

dbl standard

Hvor tit har vi ikke hørt, at moderate muslimer bør protestere mod de fantatiske muslimer? Og undren over at de ikke gør det. Argumenter lyder fx at de fanatiske muslimer ødelægger det for de moderate muslimer i Danmark. Hvor er alle de moderate kristne protester mod Ruth Evensens uhyrlighed? Hvor er præsterne og biskopperne, som skulle protestere og lægge afstand?



Århus og Københavns kommuners forslag om mere plads til det religiøse i det offentlige rum, udspringer af en demoraktisk tankegang om, at der skal være plads til alle, - og således også til muslimerne og deres gudsdyrkelse. Og jeg må sige, at set fra den synsvinkel er det fuldstændig indlysende at der også skal være plads til muslimerne, på lige fod med de kristne. Men måske er spørgsmålet forkert stillet, - vi skulle måske hellere bare beslutte at vi, ligesom i Frankrig, ikke vil have disse religiøse cermonier etc i vores skoler og på vores arbejdspladser i det hele taget?

11 kommentarer:

Timothyleary sagde ...

Hey Nik

Du er fed nok, jeg har ikke set dit stykke, men har set dig i TV, læst om dig i avisen og hørt dig i radioen. Du tænker som de fleste danskere, der tænker.

Men har du hørt om Timothy Leary, ellers så se nogle film på nettet, på "you tube" eller "google video", om ham.

Når du prøvet det, så vil du vide at "there more to reality then meets the normal eye"
kh
Philip

Timothyleary sagde ...

Det kaldes også lidt arrogant for såkaldt "højere bevidsthedstilstand", når du har prøvet det så... det er helt fantastisk

Doc Pedram Kazemi sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Doc Pedram Kazemi sagde ...

Hej Nikolaj,

Tak for din "civil courage" for at kalde en spade en spade :) Jeg tilslutter mig dit forslag om den Franske model til sekularisering af skolerne. Evt. skulle andre udvalgte offentlige rum ogsaa sekulariseres. Men hvilken alliance skal gennemfoere dette forslag?

I en tilsyneladende irrationel foelelse af afmagt har nogle danske ateister i deres deperation gaaet i lobby alliance med katolikker om adskillelse af stat og Folkekirke, kunne man bl.a. hoere paa P1 14.03.07!
Jeg er uenig i en saadan alliance. Hvad er din reaktion paa bl.a. www.adskil.dk, hvor en katolsk lobby er inviteret ind i det gode selskab? Er det ikke ekstrem naivistisk, for at bruge Ralf og Karens udtryk?
Jeg har brug for en kreativ teatermands indsigtsfulde raad :)
Med venlig hilsen, Pedram Kazemi-Esfarjani, yngre kirurg og medlem af Ateistisk Selskab, indtil videre...

Nikolaj Cederholm sagde ...

Hej Doc Pedram, ja, man kan jo starte med at spørge sig selv, hvorfor katolikerne er så vilde i varmen, at de vil indgå alliancer med ateister. Jeg er ikke så overbevist om at den principielle holdning om adskillelse af stat og kirke er til så frygtelig stor gavn i virkeligheden. I USA, hvor man har denne adskillelse, farer de hellige jo rundt og forsøger at kapre tilhængere som var de handelsmænd. De skal jo simpelthen ha samlet en menighed for at kunne få noget løn. Måske er vi bedre tjent med de statsbetalte præster, som tager det stille og roligt og ikke er så markedsorienterede.
jeg er enig i at man principielt bør adskille stat og kirke, og jeg tror at en af den bedste måder at få det til at ske på, hvis vi nu skal tale taktik, er vel at hævde muslimernes demokratiske rettigheder på lige fod med de kristne, så tror jeg nok at mange vil indse, at vi er nød til at skille stat og kirke, og holde religionerne ude af skole og arbejdsplads.

Jmgb sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Jmgb sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Mikael sagde ...

hej til alle

Har i set at Marcus Rubin har en bibel-blog i Politiken, hvor han gennemgår hele Bibelen? Ret interessant, han kører rundt i samme ateistiske rille som Nikolaj herinde... Ikke at jeg er særlig enig.
http://politiken.dk/udland/weblog-udland/bibelblog

Malene Busk sagde ...

Hej Cederholmbloggere,
Jeg ville blot nævne, at en lignende diskussion er igang på Dagbladet Informations hjemmeside, i kommentarerne til interviewet med mig i onsdags (4.4.), under overskriften 'Døden er en skandale'.

http://www.information.dk/InfWebsite/FremvisningPHP/Common/Information.php?pShow=TryktAvis/TAvVis.php&pTAvVis=213568

Mange hilsner
Malene Busk

Carsten Cederholm sagde ...

Jeg kom helt tilfældig forbi din webblog, da jeg havde glemt adressen på min egen :-) Rart at se at der er andre, som tør gå mod strømme af "fremmedfrygt". Empatien og forståelsen for folks forskelligheder er på tilbagetog, der er brug for nogen, der kan bidrage til at åbne folks øjne for andet end deres egen baghave.

Med venlig hilsen
Carsten Cederholm
http://www.ebblog.dk/2123/

Alexander sagde ...

Hey Hr. Cederholm

Jeg tror at vi med fordel kunne udveksle tanker og projekter..

Gider du ikke lige sende mig en email til glas.tattovering(at)gmail.com ?